Ratamestarin mietteitä

Ratamestarin mietteitä 11.9.2014

Syksyn SM-kisakausi saatiin viime viikonloppuna käyntiin Muuratsalon ja Vihdin jylhissä maisemissa. Molemmissa tarjoiltiin vaativaa suunnistusta ja suurehkoja korkeuseroja. Vaativaa suunnistusta on tarjolla myös erikoispitkän matkan kilpailuissa Hyvinkäällä. Kilpailumaasto on tuttu vuoden 2008 SM-viestistä (R1) ja Kytäjä-Jukolasta lukuun ottamatta maaston eteläosaa, jossa on viimeksi kisailtu edellisen vuosituhannen puolella. Kuten harjoituskieltoalueestakin näkyy, on Kytäjä-Jukolan maastosta kelpuutettu tähän kisaan vain parhaat alueet.

Ratamestarin kannalta tässä SM-projektissa on ollut muutamia tärkeitä asioita, jotka vaativat erityistä huomiota:

Kilpailun ajankohta on vaihtunut keväältä syksyyn. Monesti toukokuussa on ollut hellekisa. Nyt ei tule hellettä mutta toivottavasti ei pakkastakaan. Juomahuollon kannalta tilanne lienee helpompi ja juoman kulutus vähäisempää. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että juomapaikkojen määrässä olisi säästelty, vaan juomaa on tarjolla sääntöjen edellyttämin välein. Tätä kirjoitettaessa on ollut lämmintä, lähes kesäistä säätä jo reilun viikon ajan, mutta sitä edeltäneiden kahden viikon aikana satoikin enemmän kuin tarpeeksi. Todennäköisesti lokakuun puolessa välissä maaston kallioalueet ovat jossain määrin sateiden liukastamat ja ratasuunnittelussa onkin pyritty välttämään pahimpia liukastelupaikkoja.

Itsekin veteraanisarjoihin siirtyneenä koukkupolvena olen muutamaan otteeseen kironnut jäykin jaloin viimeisiä kilometrejä edetessäni vastaan tulevia jyrkkiä rinteitä. Niinpä yhtenä ohjenuorana olen pitänyt, että veteraanisarjojen viimeiset kilometrit olisivat vähän loivapiirteisempää maastoa suunnistuksellisia haasteita kuitenkaan helpottamatta. Vanhempia ikäluokkia kohti mentäessä on toki kiinnitetty enemmän huomiota myös radan muissakin vaiheissa vastaan tuleviin fyysisiin haasteisiin ja järjestävän seuran veteraanien tekemien koejuoksujen perusteella uskallan sanoa, että Kytäjä-Usmin maasto soveltuu myös vanhimmille ikäluokille eikä kenenkään tarvitse miettiä uskaltaako lähteä fyysisesti näin vaativaan maastoon. Toivon, että näemme paljon osanottajia myös kokeneimpien veteraanien sarjoissa.

Kilpailussa käytetään yhteislähtösarjoissa (15–21) 1:15 000 mittakaavaa ja veteraanisarjoissa 1:10 000 mittakaavaa. Viime aikoina on pohdittu, onko nuorison näkö heikentynyt vai onko karttojen luettavuudessa tapahtunut jotain muutoksia. Olemme kilpailun ratavalvojan ja TA:n kanssa sitä mieltä, että suunnistuskilpailussa käytettävä kartta on oltava luettavissa ilman luuppia. Vaikka käytössämme oleva maasto on paikoitellen pienipiirteistä, uskomme, että myös 1:15 000 kartta on täysin luettavissa ilman luuppia. Ratamestarina olen pyrkinyt auttamaan asiaa käyttämällä erikoispitkän matkan luonteeseen sopivia rastipisteitä ja rastivälejä. Ratamestarityössä toimivat hyvänä apuna maaston vanhat kartat. Ne pisteet, jotka on kuvattu karttaan 30 vuotta sitten, ovat varmasti riittävän selkeitä. Kaikki rastipisteet eivät kuitenkaan löydy vuoden 1984 kartasta, sillä kartoituksen laatukin on parantunut vuosien varrella.

Veteraanisarjojen 1:10 000 kartta on mielestäni hyvin selkeä lukea. Kun rastipisteiden valinta on vielä tehty edellä mainitulla tavalla, ei homman pitäisi mennä kenelläkään tihrustamiseksi.

Niille, jotka eivät halua taistella mitaleista, on tarjolla pitkän matkan kuntosuunnistukset. Huoltajien ei siis nyt tarvitse pelkästään hikoilla jännityksestä odottaessaan suojattejaan maastosta, vaan he pääsevät itsekin tutustumaan Kytäjä-Usmin erämaan maastoihin. Kuntosuunnistuksessa on erikoispitkän matkan hengessä n. 5, 10 ja 15 km:n radat.

Kisoihin on nyt aikaa n. kuusi viikkoa. Ratamestarin osalta edessä on loppukiri ja kun kisapäivä koittaa olen hommani hoitanut. Toivottavasti kisakalenterin muutoksen myötä näemme SM-erikoispitkällä matkalla suuren osanoton veteraanisarjojen lisäksi myös tulevien veteraanien sarjoissa. Nyt on tarjolla todellinen kunto- ja taitotesti pääsarjaikäisille suunnistajille ja kaikkien itseään kovana suunnistajana pitävien olisi syytä tulla tarkastamaan tasonsa ennen uuden harjoituskauden alkua. Jos panostat suunnistukseen tosissaan, ovat kaikki syyt kotiin jäämiselle tekosyitä. Ratamestarikin lupaa juosta H21 – sarjan radan läpi ennen kisoja.

Comments are closed.