Mikkeli-Jukola 2009
Jukolaennakko
61. Jukolan viesti ja 32. Venlojen viesti kisaillaan Mikkelissä, kilpailukeskuksen ollessa raviradalla. Maasto on erittäin nopeakulkuista runsaan polkuverkoston takia. Virheitä tuleekin aiheuttaamaan näennäinen helppous, jonka takia vauhti saattaa helposti kostautua, varsinkin yöllä. Vielä kerkiää hyvin tekemään muutaman volttilähtöharjoituksen. Varsinkin aloituksessa on tärkeää, ettei jää toiselle ilman vetoapua. HyRalta mukana 5 miestenjoukkuetta ja peräti 8 naistenjoukkuetta. Venloissa on tänä vuonna mukana huima määrä ensikertalaisia, viime syksynä perustetun Venla-ryhmän ansiosta.
Venlat valmiina koitokseen. Kuva on Paloheinän treenistä 31.5.
Kuva: Atte, 7v
Emitit
Samat ohjeet pätevät kuin viime vuonna, eli juoksemme omilla Emiteillä. Kilpailuohjeista: “Joukkueella on oltava vähintään kolme Emit-korttia. Samaa Emit-korttia voi käyttää sekä Venlojen että Jukolan viestissä. Samaa korttia ei voi käyttää peräkkäisillä osuuksilla eikä eri joukkueissa samassa viestissä.” Muistakaa, että ensimmäiset erät Emiteistä alkavat tulla jo tiensä päähän. Kannattaa siis testata oman Emitin toimivuus hyvissä ajoin.
Valmistautuminen
Nyt kun kisaan on aikaa pari viikkoa, Webmaster suosittelee viimeistelyharjoituksina suunnistusharjoituksia polkurikkaissa maastoissa. Hyvinkäällä parhaita lienee Sveitsi, lentokenttä tai Hyvinkäänkylä.
Osuudet ja joukkueet
Joukkueet ilmestyvät HyRan Foorumille ja kenties myös tähän ennakkoon, jos webmasterit eivät ole kiireisiä. Mahdolliset muutokset kannattaa kuitenkin tsekata Foorumilta.
Venlat kävivät viimeistelyharjoituksessa 31.5. Paloheinässä, 19 hengen voimin! Joukkueet taidettiin lyödä lukkoon siellä, mutta vielä niitä ei ole julkisuuteen hiiskuttu.. Miesten joukkueet valittiin 7.6.
Venlojen viesti
Osuus Pituus (km) Arvioitu aika (min) Vaihtoaika Nousu (m) 1 7,0 - 7,1 44 15.44 135 2 6,5 - 6,6 43 16.27 140 3 5,9 - 6,0 38 17.05 120 4 8,6 - 8,7 58 18.03 200 Yhteensä 28,2 03.03 h 595Kirsi VesterinenElina BorgenströmEssi PuolakanahoErja RaikoMarjo-Riitta LahtiKrista KulmalaOuti SiirolaLöfman Emma
HyRa I (245) | HyRa II (349) | HyRa III (844) | HyRa IV (610) |
Hanna-Riikka Partanen | Aino Sillanpää | Reetta Puustinen | Heidi Strang |
Paula Partanen | Mari Laurinen | Milla Turpiainen | Marja Tukiainen |
Katja Kyckling | Johanna Nousiainen | Marika Moilanen | Raija Lappeteläinen |
HyRa V (749) | HyRa VI (723) | HyRa VII (838) | HyRa VIII (727) |
Aino Norrbacka | Linda Vallinkivi | Saana Väliheikki | Vapaa |
Kaisa Friman | Pia Vähänen | Hanna-Mari Lind | Vapaa |
Mirva Saari | Päivi Honkanen | Petra Karimies | Vapaa |
Jukolan viesti
Osuus Pituus (km) Valoisuus Arvioitu aika (min) Vaihtoaika Nousu (m) 1 12,4 - 12,5 hämärä 63 00.03 270 2 12,6 - 12,7 pimeä 66 01.09 330 3 14,6 - 14,7 pimeä/hämärä 79 02.28 400 4 9,3 - 9,4 hämärä 49 03.17 275 5 9,4 - 9,6 hämärä/valoisa 48 04.05 275 6 11,1 - 11,2 valoisa 60 05.05 320 7 16,5 - 16,7 valoisa 85 06.30 400 Yhteensä 86,5 07.30 h 2270Sampo SillanpääJanne SalomäkiTapani SiivonenSami Friman (c)Esa Niinimäki
HyRa I (129) | HyRa II (214) | HyRa III (386) | HyRa IV (1259) | HyRa V (1177) |
Olli Moisander | Tero Niemi | Janne Turpiainen | Petri Palmunen | Esa Vesterinen |
Toni Pikkarainen | Jussi Partanen (c) | Tuomo Kauppinen (c) | Kenneth Reinikka | |
Tapani Partanen | Jussi Sumanen | Yrjö Nikkinen | Jukka Niinimäki | |
Janne Åberg | Timo Mikkonen | Risto Partanen | Tapio Tukiainen | |
Jouni Tukiainen | Janne Nieminen | Roy Parnetti | Jyrki Nikkinen | |
Kimmo Niemi (c) | Tommi Halonen | Raimo Lind | Ossi Autio |
Kapteenit
Viime vuoden palautteen ansiosta tänä vuonna joukkueille valitaan kapteenit, jotka pitävät huolta siitä, että kaikki joukkueen jäsenet on paikalla. Olisi myös hyvä, että joukkeiden jäsenet näkisivät toisensa ennen viestiä ja pitävät vaikka pienen “taktiikkapalaverin”.
Bussi-kuljetus
Kytäjä-Jukolan järjestelytoimikunta lähtee tutustumaan Mikkeli-Jukolan kenraaliharjoitukseen ja kilpailun aikaisiin järjestelyihin. Bussit Mikkeliin kulkevat seuraavassa aikataulussa:
Kenraaliharjoitus to 11. 6. klo 17:
klo 13 Nurmijärvi, 13:10 Rajamäki, 13:30 Hyvinkää Linjala ja tilaisuuden päätyttyä takaisin.
Jukolaan la 13.6.:klo 7:30 Nurmijärvi, 7:40 Rajamäki, 8:00 Hyvinkää Linjala. Paluumatka su 14.6. noin klo 12:00.
Majoitus
Kytäjä-Jukola organisaation käyttöön on varattu ruotsalaiselta sisäoppilaitokselta majoitus (solu- ja lattiamajoitus keittomahdollisuudella) torstaista eteenpäin.
Tottahan toki perinteinen telttamajoitus on myös tarjolla!
Kuljetuksiin ja sisämajoitukseen ilmottautumisaika on jo mennyt. Anneli Miettiseltä voi kysyä vieläkö mahtuu mukaan: info_at_jukola2010.net (korvaa _at_ @-merkillä)
Maasto
Suoraan Kilpailuohjeista:
Kilpailumaasto on entisen Savon Prikaatin harjoitusmaastoa sekä osin Mikkelin kaupungin ulkoilu-aluetta. Maasto on runsaiden polkujen ja teiden rikkomaa ja siellä näkyy selvästi varuskunta-alueen merkit (juoksuhaudat ym.). Kilpailukartassa olevat juoksuhaudat ovat eri-ikäisiä, syviä ja osin reunoiltaan pehmeitä. Erityisesti näiden lähellä on maastossa runsaasti pieniä karttaan merkitsemättömiä kuoppia/poteroita, joita on juostessa vaikea havaita. Pahimmassa kohdin yksittäiset ja pahimmat kolot on pyritty merkitsemään keltaisella nauhalla maastoon.
Kilpailumaaston kasvillisuus vaihtelee uudehkosta (2-3 v.) hakkuuaukoista eri-ikäisiin taimikoihin ja muutamiin vanhoihin metsäalueisiin. Kulkukelpoisuus on pääosin hyvä. Maasto ja radat vaativat nopeita jalkoja ja kylmää päätä. Maaston vaihtelevuus korostaa kartan luvun lisäksi reitinvalintaa ja suunnassa kulkua. Maastoon tuovat fyysistä vaativuutta 20-40 metriä korkeat mäkialueet. Lyhyillä rastiväleillä kannattaa olla tarkkana, ettei rasteja jää käymättä!
Kilpailualueella olevat Puolustusvoimien rajoitukset liikkumisesta ja ampuma-alueen vaara-alueista eivät ole voimassa kilpailun aikana.
Kielletyt alueet on merkitty kilpailukarttaan ja osin kielletyn alueen nauhalla maastoon. Maastossa on joitain pieniä nauhalla rajattuja kiellettyjä alueita, joita ei ole merkitty karttaan. Piha- ja tonttialueille meno on ehdottomasti kielletty.
Jukolan osuuksilla 1-3 on kartan reunaan painettu violetti katkoviiva, joka on maastoon merkitty keltaisella nauhalla. Merkinnän tarkoitus on estää suunnistajien harhautuminen kartan ulkopuolelle. Optimireitiltä kartan reunaan on matkaa 100 metriä.
Linkit
- Kilpailun Internet-sivut: www.jukola2009.net
- Kilpailualueen vanhat kartat:
- Mikko Väisäsen haastattelu Suunnistus.netissä : http://www.suunnistus.net/G2/code/apps/Jukola/index.php?WriteID=56030
- Mikkelin sääennuste Accuweatherissa : http://www.accuweather.com/world-index-forecast.asp?partner=accuweather&locCode=EUR|FI|FI004|MIKKELI|&u=1