Mikkeli-Jukola 2009 -ennakko

Mikkeli-Jukola 2009

Jukolaennakko

61. Jukolan viesti ja 32. Venlojen viesti kisaillaan Mikkelissä, kilpailukeskuksen ollessa raviradalla. Maasto on erittäin nopeakulkuista runsaan polkuverkoston takia. Virheitä tuleekin aiheuttaamaan näennäinen helppous, jonka takia vauhti saattaa helposti kostautua, varsinkin yöllä. Vielä kerkiää hyvin tekemään muutaman volttilähtöharjoituksen. Varsinkin aloituksessa on tärkeää, ettei jää toiselle ilman vetoapua. HyRalta mukana 5 miestenjoukkuetta ja peräti 8 naistenjoukkuetta. Venloissa on tänä vuonna mukana huima määrä ensikertalaisia, viime syksynä perustetun Venla-ryhmän ansiosta.


Venlat valmiina koitokseen. Kuva on Paloheinän treenistä 31.5.
Kuva: Atte, 7v

Emitit

Samat ohjeet pätevät kuin viime vuonna, eli juoksemme omilla Emiteillä. Kilpailuohjeista: “Joukkueella on oltava vähintään kolme Emit-korttia. Samaa Emit-korttia voi käyttää sekä Venlojen että Jukolan viestissä. Samaa korttia ei voi käyttää peräkkäisillä osuuksilla eikä eri joukkueissa samassa viestissä.” Muistakaa, että ensimmäiset erät Emiteistä alkavat tulla jo tiensä päähän. Kannattaa siis testata oman Emitin toimivuus hyvissä ajoin.

Valmistautuminen

Nyt kun kisaan on aikaa pari viikkoa, Webmaster suosittelee viimeistelyharjoituksina suunnistusharjoituksia polkurikkaissa maastoissa. Hyvinkäällä parhaita lienee Sveitsi, lentokenttä tai Hyvinkäänkylä.

Osuudet ja joukkueet

Joukkueet ilmestyvät HyRan Foorumille ja kenties myös tähän ennakkoon, jos webmasterit eivät ole kiireisiä. Mahdolliset muutokset kannattaa kuitenkin tsekata Foorumilta.

Venlat kävivät viimeistelyharjoituksessa 31.5. Paloheinässä, 19 hengen voimin! Joukkueet taidettiin lyödä lukkoon siellä, mutta vielä niitä ei ole julkisuuteen hiiskuttu.. Miesten joukkueet valittiin 7.6.

 

Venlojen viesti

Osuus  Pituus (km)  Arvioitu aika (min)  Vaihtoaika  Nousu (m)
1      7,0 - 7,1    44                   15.44       135
2      6,5 - 6,6    43                   16.27       140
3      5,9 - 6,0    38                   17.05       120
4      8,6 - 8,7    58                   18.03       200
Yhteensä    28,2    03.03 h                          595
Kirsi VesterinenElina BorgenströmEssi PuolakanahoErja RaikoMarjo-Riitta LahtiKrista KulmalaOuti SiirolaLöfman Emma
Venlat
HyRa I (245) HyRa II (349) HyRa III (844) HyRa IV (610)
Hanna-Riikka Partanen Aino Sillanpää Reetta Puustinen Heidi Strang
Paula Partanen Mari Laurinen Milla Turpiainen Marja Tukiainen
Katja Kyckling Johanna Nousiainen Marika Moilanen Raija Lappeteläinen
HyRa V (749) HyRa VI (723) HyRa VII (838) HyRa VIII (727)
Aino Norrbacka Linda Vallinkivi Saana Väliheikki Vapaa
Kaisa Friman Pia Vähänen Hanna-Mari Lind Vapaa
Mirva Saari Päivi Honkanen Petra Karimies Vapaa

Jukolan viesti

Osuus  Pituus (km)  Valoisuus         Arvioitu aika (min)  Vaihtoaika  Nousu (m)
1      12,4 - 12,5  hämärä            63                   00.03       270
2      12,6 - 12,7  pimeä             66                   01.09       330
3      14,6 - 14,7  pimeä/hämärä      79                   02.28       400
4        9,3 - 9,4  hämärä            49                   03.17       275
5        9,4 - 9,6  hämärä/valoisa    48                   04.05       275
6      11,1 - 11,2  valoisa           60                   05.05       320
7      16,5 - 16,7  valoisa           85                   06.30       400
Yhteensä      86,5                    07.30 h                         2270
Sampo SillanpääJanne SalomäkiTapani SiivonenSami Friman (c)Esa Niinimäki
Jussit
HyRa I (129) HyRa II (214) HyRa III (386) HyRa IV (1259) HyRa V (1177)
Olli Moisander Tero Niemi Janne Turpiainen Petri Palmunen Esa Vesterinen
Toni Pikkarainen Jussi Partanen (c) Tuomo Kauppinen (c) Kenneth Reinikka
Tapani Partanen Jussi Sumanen Yrjö Nikkinen Jukka Niinimäki
Janne Åberg Timo Mikkonen Risto Partanen Tapio Tukiainen
Jouni Tukiainen Janne Nieminen Roy Parnetti Jyrki Nikkinen
Kimmo Niemi (c) Tommi Halonen Raimo Lind Ossi Autio

Kapteenit

Viime vuoden palautteen ansiosta tänä vuonna joukkueille valitaan kapteenit, jotka pitävät huolta siitä, että kaikki joukkueen jäsenet on paikalla. Olisi myös hyvä, että joukkeiden jäsenet näkisivät toisensa ennen viestiä ja pitävät vaikka pienen “taktiikkapalaverin”.

Bussi-kuljetus

Kytäjä-Jukolan järjestelytoimikunta lähtee tutustumaan Mikkeli-Jukolan kenraaliharjoitukseen ja kilpailun aikaisiin järjestelyihin. Bussit Mikkeliin kulkevat seuraavassa aikataulussa:

Kenraaliharjoitus to 11. 6. klo 17:

klo 13 Nurmijärvi, 13:10 Rajamäki, 13:30 Hyvinkää Linjala ja tilaisuuden päätyttyä takaisin.

Jukolaan la 13.6.:

klo 7:30 Nurmijärvi, 7:40 Rajamäki, 8:00 Hyvinkää Linjala. Paluumatka su 14.6. noin klo 12:00.

Majoitus

Kytäjä-Jukola organisaation käyttöön on varattu ruotsalaiselta sisäoppilaitokselta majoitus (solu- ja lattiamajoitus keittomahdollisuudella) torstaista eteenpäin.

Tottahan toki perinteinen telttamajoitus on myös tarjolla!

Kuljetuksiin ja sisämajoitukseen ilmottautumisaika on jo mennyt. Anneli Miettiseltä voi kysyä vieläkö mahtuu mukaan: info_at_jukola2010.net (korvaa _at_ @-merkillä)

Maasto

Suoraan Kilpailuohjeista:

Kilpailumaasto on entisen Savon Prikaatin harjoitusmaastoa sekä osin Mikkelin kaupungin ulkoilu-aluetta. Maasto on runsaiden polkujen ja teiden rikkomaa ja siellä näkyy selvästi varuskunta-alueen merkit (juoksuhaudat ym.). Kilpailukartassa olevat juoksuhaudat ovat eri-ikäisiä, syviä ja osin reunoiltaan pehmeitä. Erityisesti näiden lähellä on maastossa runsaasti pieniä karttaan merkitsemättömiä kuoppia/poteroita, joita on juostessa vaikea havaita. Pahimmassa kohdin yksittäiset ja pahimmat kolot on pyritty merkitsemään keltaisella nauhalla maastoon.

Kilpailumaaston kasvillisuus vaihtelee uudehkosta (2-3 v.) hakkuuaukoista eri-ikäisiin taimikoihin ja muutamiin vanhoihin metsäalueisiin. Kulkukelpoisuus on pääosin hyvä. Maasto ja radat vaativat ”nopeita jalkoja ja kylmää päätä”. Maaston vaihtelevuus korostaa kartan luvun lisäksi reitinvalintaa ja suunnassa kulkua. Maastoon tuovat fyysistä vaativuutta 20-40 metriä korkeat mäkialueet. Lyhyillä rastiväleillä kannattaa olla tarkkana, ettei rasteja jää käymättä!

Kilpailualueella olevat Puolustusvoimien rajoitukset liikkumisesta ja ampuma-alueen vaara-alueista eivät ole voimassa kilpailun aikana.

Kielletyt alueet on merkitty kilpailukarttaan ja osin kielletyn alueen nauhalla maastoon. Maastossa on joitain pieniä nauhalla rajattuja kiellettyjä alueita, joita ei ole merkitty karttaan. Piha- ja tonttialueille meno on ehdottomasti kielletty.

Jukolan osuuksilla 1-3 on kartan reunaan painettu violetti katkoviiva, joka on maastoon merkitty keltaisella nauhalla. Merkinnän tarkoitus on estää suunnistajien harhautuminen kartan ulkopuolelle. Optimireitiltä kartan reunaan on matkaa 100 metriä.

Linkit

Comments are closed.